Hari Penderma Darah Sedunia: Ingat Tarikh dan Raikan Bersama!

Bilakah Hari Penderma Darah Sedunia yang diadakan setiap tahun? Ia diadakan pada setiap 14 Jun setiap Jun dan mengapakah Hari Penderma Darah Sedunia ini dimasukkan sebagai satu hari yang penting dalam kalender kehidupan kita?

Hari Penderma Darah Sedunia

Hari Penderma Darah Sedunia Summary

  • Health Info: Hari Penderma Darah Sedunia
  • Ministry: KKM Malaysia
  • Media Publicity: For public awareness

Hari Penderma Darah Sedunia Highlights

Hari Penderma Darah Sedunia yang diadakan pada setiap tanggal 14 haribulan Jun adalah menandakan bahawa kita mesti membantu orang lain yang memerlukan darah. Banyak sebab yang menyebabkan bantuan darah diperlukan antaranya akibat dari kemalangan, pembedahan, melahirkan anak, kecederaan serius pada anggota badan dan sebagainya. Maka semua orang digalakkan untuk menjadi penderma darah dengan melakukan sumbangan darah ke Pusat Darah Negara (PDN).

Hari Penderma Darah Sedunia dan Borang Pendaftaran

Berdasarkan kepada fakta Pusat Darah Negara PDN dalam Facebook rasminya, tanggal 4 Jun setiap tahun, seluruh dunia menyambut Hari Penderma Darah Sedunia. Aktiviti derma darah ini memberi kebaikan kepada kesihatan dan membawa keberkatan kepada hidup penderma. Jadi, penghayatan tentang peri pentingnya Hari Penderma Darah Sedunia boleh dimasukkan dalam kelendar kehidupan kita.

Mengikut angka yang dikeluarkan oleh Pusat Darah Negara Kementerian Kesihatan Malaysia KKM menerusi Facebook rasmi, stok darah dijangka akan menurun sewaktu musim perayaan. Kumpulan darah yang terjejas atau sangat diperlukan adalah kumpulan darah A,B dan O. Pusat Darah Negara PDN meletakkan tiga (3) kumpulan darah iaitu A, B dan O adalah dalam keadaan berjaga-jaga sebelum stok darah kategori tersebut kehabisan.

Perkara-perkara Yang Perlu diketahui Sebelum Derma Darah

Untuk itu semua darah yang didermakan akan diuji untuk mengesan jangkitan Hepatitis B dan C, HIV dan Sifilis. Walaubagaimanapun, ada kalanya ujian-ujian ini gagal mengesan darah yang baru sahaja dijangkiti. Akibat darah yang dijangkiti ini mungkin akan diberikan kepada pesakit tanpa disedari. Oleh sebab itu, bagi membantu kami memastikan darah didermakan adalah selamat untuk digunakan, anda diminta untuk membaca dengan teliti kenyataan di bawah sebelum anda menderma darah.

Golongan yang Tidak Diminta Menderma Darah

Siapakah golongan yang tidak diminta menderma darah? Sila klik butang “Next” untuk mendapatkan info berkaitan perkara ini.

Kesedaran Kepentingan Menderma Darah

Maka dapat disimpulkan bahawa Hari Penderma Darah Sedunia ini adalah sebagai titik tolak untuk kita melakukan sesuatu iaitu dengan menderma darah. Darah yang kita dermakan tidak akan habis malah badan kita akan mencipta darah baru yang lebih baik. Permasalahan stok darah yang berkurangan tidak terjadi kepada negara Malaysia, malah hampir diseluruh dunia. Sebab itulah Hari Penderma Darah Sedunia diadakan untuk meningkatkan kesedaran untuk menderma.

Ramai yang faham akan masalah ekonomi ataupun politik dalam negara kita tapi tahukah anda masalah kekurangan stok darah juga adalah masalah negara yang perlu diselesaikan oleh kita warga prihatin.

Ingatilah Hari Penderma Darah Sedunia dan masukkan tanggal 14 Jun sebagai tarikh penting dalam hidup anda!

Tahukah Anda?

Related Article About Health Information

10 Senaman Terbaik untuk Mengurangkan Keletihan Mata

Ketahui Bagaimana Senaman Dapat Mengurangkan Keletihan Mata Secara Berkesan Ketahui lebih lanjut di website kami dan cuba kaedah senaman terbaik ikhtiar untuk keletihan mata bagi meningkatkan kesejahteraan, produktiviti dan aktiviti harian anda! Senaman ini berfungsi...

Read More

Contact Contact Pusat Darah Negara PDN

error: Content is protected !!