Prosedur IUI: Langkah-Langkah Menuju Kesuburan dan Mendapat Anak

Intrauterine Insemination atau singkatannya rawatan kesuburan IUI adalah prosedur dalam merawat kesuburan dalam rawatan kesuburan wanita selepas melakukan hubungan kelamin secara semulajadi dan memakan ubat kesuburan tidak menjadi.

Prosedur IUI Kaedah Rawatan Kesuburan

Prosedur IUI Kaedah Rawatan Kesuburan Summary

  • Health Info: Prosedur IUI Kaedah Rawatan Kesuburan
  • Department: O&G
  • Media Publicity: For public info

Proses Rawatan Kesuburan IUI

Setelah mendapat penjelasan lanjut dari doktor berkenaan masalah kesuburan anda atau pasangan anda, dan selepas bermacam-macam usaha dan memakan ubat hormone atau pil kesuburan gagal, anda masih mempunyai peluang untuk mendapatkan zuriat dengan cara yang seterusnya iaitu dengan Intrauterine Insemination. Jadi bagaimana rawatan IUI ini dijalankan? Ia dijalankan selepas beberapa perkara berikut dikenalpasti iaitu: –

  • Selepas ujian kandungan sperma dalam air mani lelaki adalah baik.
  • Selepas ujian darah untuk menentukan hormone wanita adalah baik.
  • Perempuan yang tidak mempunyai masalah kronik seperti tiub fallopian tersumbat, ovarian cyst, endometriosis ataupun kanser rahim.
  • Wanita yang tidak mempunyai masalah hormon dalam badan.
  • Wanita dapat menghasilkan telur yang matang dan lain-lain.

Rawatan IUI dilakukan dengan cara sampel air mani lelaki akan dicuci dan ditentukan sperma yang sihat dan kuat. Selepas itu, cara diasingkan sperma yang hidup dan mati, sperma yang active dan tidak aktif dan lain-lain.

Selepas semua proses di atas selesai dilakukan, air mani akan dimasukkan ke dalam faraj perempuan. Doktor akan menyuruh anda berehat selama setengah jam dan anda boleh pulang ke rumah selepas itu. Doktor reproduktif juga akan menyarankan anda dan pasangan anda untuk kerap melakukan hubungan kelamin bagi meningkatkan peluang untuk mengandung. Tunggulah sehingga hujung bulan jika anda berjaya hamil!

Masih Belum Mengandung Selepas Rawatan IUI?

Usaha dan tawakal adalah wajib sebagai manusia. Ikhtiar dengan jalan yang betul biasanya akan menemui kejayaan. Tetapi ada juga yang tidak mendapat kejayaan selepas pelbagai usaha dilakukan. Anda sebenarnya berjaya hamil tetapi melalui kaedah lain dan mungkin kejayaan anda untuk mengandung ditangguhkan ke satu tarikh yang dapat ditentukan oleh Allah S.W.T.

Jadi, anda jangan kecewa, putus asa, murung atau merasa tuhan tidak adil kepada kita. Orang lain mudah sahaja mengandung. Tiada komplikasi ketika mengandung dan perjalanan untuk mendapatkan cahayamata semacam mudah sahaja. Tetapi anda harus ingat, setiap yang kita dapat dengan cara yang mudah ada ujian dari Allah S.W.T. Kita mendapat nikmat awal dan ujian akan datang selepas itu ataupun kita mendapat ujian tuhan awal dan mendapat nikmat yang lebih besar selepas itu. Tiada siapa tahu akan perkara ini. Semuanya dalam ilmu Allah S.W.T.

Tidak perlu risau walaupun anda telah beberapa kali gagal untuk hamil dalam rawatan IUI. Anda masih berpeluang untuk melihat kehadapan dan percaya dengan kuasa tuhan mengatasi segala-galanya. Sebenarnya, terdapat satu lagi rawatan kesuburan yang terakhir yang boleh anda lakukan iaitu rawatan kesuburan IVF. Ini adalah peringkat terakhir dalam fasa rawatan kesuburan. Anda boleh dapatkan semua info dengan bahasa yang mudah mengenai rawatan IVF hanya di laman web ini.

Related Article About Fertility

FAQ Prosedur IUI: Soal Jawab Kesuburan

Bilakah masa yang sesuai untuk melakukan Rawatan Kesuburan IUI?

Biasanya dalam tempoh seawal 1-2 tahun perkahwinan adalah masa yang sesuai untuk melakukan Intrauterine Insemination (IUI). Doktor pakar reproduktif akan kenalpasti betul-betul adakah anda menghadapi masalah kesuburan atau hanya masalah teknikal seperti melakukan hubungan kelamin selepas atau sebelum datangnya waktu subur. IUI adalah prosedur peringkat moderate sebelum melakukan rawatan IVF yang lebih kompleks dan mahal.

error: Content is protected !!