Keberkesanan Ubat Subur Gonadotrophins bersama Dr Hamid Arshat

Jom kita ikuti apakah itu ubat kesuburan Gonadotrophins untuk merangsang tumbuhan telur dari kuliah Dr Hamid Arshat dalam episod sistem peranakan wanita. Beliau adalah pakar sakit puan dan pakar bidan yang terkenal di Malaysia. Ramai yang merujuk kes-kes kesuburan dengan beliau. Pengalaman beliau selama puluhan tahun membuatkan beliau dikenali ramai dalam dan luar negara.

Untuk entri kali ini, mari kita mendapatkan maklumat berguna mengenai salah satu ubat terbaik merawat kesuburan iaitu Gonadotrophins.

Ubat Subur Gonadotrophins bersama Dr Hamid Arshat

Ubat Subur Gonadotrophins bersama Dr Hamid Arshat Summary

  • Health Info: Ubat Subur Gonadotrophins bersama Dr Hamid Arshat
  • Health Category: Fertility
  • Media Publicity: For public awareness

Rawatan Gonadotrophins

Tujuan untuk merangsang pertumbuhan telor yang sangat kuat. Biasanya ubat ini diberikan secara suntikan dan tidak diberikan kepada pesakit biasa tetapi mereka yang dipilih sahaja. Terdapat 2 keadaan di mana pesakit boleh diberikan ubat Gonadotrophins ini antaranya: –

  1. Pesakit yang mengalami masalah polycystic ovary syndrome (PCOS) yang tidak mempunyai respon dan tindakan balas terhadap rawatan ubat subur Clomid.
  2. Pesakit yang menghadapi masalah Benign Hypopituitarism bermaksud ubat peransang mematangkan telur yang natural dari kilang dalam otak tidak wujud.

Ubat ini diberi kepada pesakit yang menjalani rawatan IVF dan juga IUI. Dalam keadaan biasa suntikan Gonadotrophins akan meransang banyak telur serentak. Dan dimulakan pada waktu haid. Dalam kes rawatan IVF memang tujuan utama mendapat sebanyak telur yang boleh dan dimatangkan telur tersebut. Dan apabila telur-telur tersebut sudah matang, proses seterusnya ialah telur-telur tersebut akan disedut keluar untuk disenyawakan dengan benih suaminya diluar untuk menghasilkan embrio yang banyak.

IVF Info: Polycystic Ovary Syndrome PCOS

IVF Info: Benign Hypopituitarism

Lebihan Embrio?

Menurut Dr Hamid Arshat, jika ada lebihan embrio, embrio tersebut akan disimpan dalam freezer dan setiap kali dimasukkan dalam proses pemindahan embrio ke dalam rahim, hanya 2 embrio sahaja akan dimasukkan. Embrio yang selebihnya akan disimpan ke dalam freezer. Rawatan Gonadotrophins ini kadang kala dilakukan kepada wanita yang menjalani suntikan benih suami yang dikenali sebagai Intrauterine Insemination atau dikenali sebagai rawatan IUI. Ubat ini juga untuk meransang dan mematangkan telur serentak dan dengan ini kemungkinan untuk berjaya adalah tinggi.

Telah dinyatakan tadi, selain dari diberikan kepada pesakit dalam situasi IVF atau IUI, Dr Hamid Arshat juga memberikan rawatan ini kepada wanita yang mengalami masalah Polycystic Ovary Syndrome atau singkatannya PCOS. Biasanya doktor akan memberikan ubat Gonadotrophins kepada wanita yang ada PCOS dengan tanda-tanda seperti berikut: –

  1. Wanita tersebut gemuk atau obesity.
  2. Kitaran haid tidak teratur.
  3. Ovari bengkak dan tidak respon dengan rawatan Clomid.

Jadi suntikan yang diberikan setiap hari mulai hari kedua datang haid selama seminggu akan dipantau untuk mengenalpasti perkembangan telur. Ada sesetengah pesakit yang respon dengan mematangkan telur dengan banyak dan ada juga yang tidak respon langsung kepada ubat ini. Terdapat juga pesakit yang dapat mematangkan 2-3 telur pun ada juga.

Wanita yang menjalani rawatan Gonadotrophins ini kadang kala boleh mendapat anak kembar. Menurut Dr Hamid Arshat lagi, wanita tersebut bukan sahaja mendapat kembar 2, tetapi mendapat kembar lebih daripada 2 sehingga 8 kembar pun ada. Jadi perkara mendapat kembar yang banyak mendatangkan risiko dan hyperstimulation syndrome juga adalah salah satu dari risiko apabila wanita menjalankan rawatan ini.

Related Article About Fertility

Ketahui Endometriosis Merosak Sistem Peranakkan Wanita

Bagaimana Endometriosis Merosak Sistem Peranakkan Wanita? Episod kali ini Dr Hamid Arshat akan berkongsi mengenai penyakit endometriosis yang merosakkan peranakan wanita. Bagaimana ia berlaku? Diharap perkongsian ini dapat memberikan panduan berguna bagi remaja perempuan ataupun...

Read More

FAQ Gonadotrophins : Answers to Your Common Questions

Apakah itu Gonadotrophins?

Ubat subur gonadotrophins diberi secara suntikan setiap hari selama seminggu atau lebih. Ubat ini akan diberikan khususnya untuk rawatan bayi tabung uji atau IVF.

Berapakah kos rawatan untuk membeli Gonadotrophins?

Biasa kos rawatan ini lebih mahal dari kos rawatan Clomid dan memerlukan disuntik selama satu minggu. Rawatan Gonadoptrophins ini berharga RM1,500 hingga RM2,000.

Apakah peluang untuk hamil menggunakan Gonadotrophins?

Peluang untuk hamil menggunakan rawatan Gonadorophins jika anda melakukan persetubuhan secara natural ataupun rawatan IUI adalah sekitar 20% hingga 30%. Begitu juga dengan wanita yang menjalani rawatan IVF, peluang hamil adalah dalam lingkungan 30% hingga 40%.

error: Content is protected !!